Er zijn een aantal belangrijke stappen die je moet zetten om tot een goede contentstrategie te komen. Allereerst dien je te bepalen waarom je eigenlijk content wilt gaan maken.
Bepaal het doel van je content
Er kunnen diverse redenen voor zijn, denk aan:
- meer verkeer naar je website genereren
- merkbekendheid vergroten
- autoriteit opbouwen binnen jouw niche
- relatie onderhouden met je huidige klanten
- beter vindbaar worden in de zoekmachines
- meer leads genereren
- imago verbeteren
Pas als je weet wat je doelstellingen zijn kun je de content daar optimaal op afstemmen. Er kunnen subdoelstellingen zijn, en per doelgroep kan het verschillen. Bijvoorbeeld omdat mensen zich in verschillende fasen in de verkoopfunnel bevinden.
Maak je doelen zo concreet mogelijk, zodat je ook in de gaten kunt houden of je je doelen behaald. Meer daar over in de laatste stap: succesfactoren bepalen en meetbaar maken. Maar allereerst dus bepalen wat je met je content wilt bereiken.
Bepaal de doelgroep voor je content
Het is belangrijk dat je goed voor ogen hebt wie je doelgroep is. Het kan handig zijn om een ‘persona’ in gedachten te hebben, een fictief persoon die je in gedachten houdt wanneer je nadenkt of je boodschap aansluit bij je doelgroep. Denk je dat je je persona overtuigt met je boodschap? Met welke vragen loopt je persona rond? Kun jij helpen door er een antwoord op te geven? Probeer je doelgroep zo concreet mogelijk te maken (alle vrouwen in Nederland is voor de meeste bedrijven veel te breed), maar ook weer niet te specifiek (zwangere vrouwen die minimaal 3 keer per week aan yoga doen en sojamelk drinken is weer te specifiek).
Door keywordonderzoek kun je te weten komen waar je doelgroep zich mee bezig houdt. Zie hiervoor meer in Welke zoekwoorden moet ik gebruiken?
Bepaal de boodschap van je content
Als je weet wat je wilt bereiken en bij wie je dat wilt bereken kun je concreet nadenken over welke content je wilt gebruiken. Je kunt deze content zelf maken, en eventueel weer hergebruiken, en je kunt bestaande content gebruiken.
De content moet aansluiten bij jouw doelen. Maar bovenal is belangrijk dat de content waarde heeft voor je doelgroep. Zorg voor content waar je doelgroep iets aan heeft, denk niet vanuit jezelf. ‘ What’s in it for me’ is belangrijk om in je achterhoofd te houden, vanuit je doelgroep geredeneerd. Je bent waardevol als je antwoord hebt op de vragen of problemen waarmee je doelgroep zit. Of doordat je informatie geeft die nog niet bekend was. Maar je kunt ook je doel bereiken door te amuseren.
Welke content aansluit bij de doelgroep kun je goed monitoren door statistieken bij te houden, zie meer hierover onder het kopje 'succesfactoren en hoe te meten' en door bijvoorbeeld te kijken naar reactie die mensen geven op je artikelen.
Het is verstandig om er rekening mee te houden dat verschillende mensen zich in verschillende fasen bevinden. Er zijn verschillende fasen van bewustwording te onderscheiden. Dit loopt van volledig onbewust (van een probleem tot behoefte) tot volledig bewust (ik heb een bepaalde behoefte en ik weet dat dit bedrijf in mijn behoefte kan voorzien).
Naast de inhoud van je boodschap moet je ook nadenken over de vorm waarin je de boodschap brengt. Je kunt een artikel schrijven, al dan niet met foto’s. je kunt een monsterartikel schrijven (van meer dan 2000 woorden). Je zou zelfs een ebook kunnen publiceren. Een infographic is een visueel fraaie manier die ook goed kan werken om content te verspreiden (laten delen). Video is ook een overtuigende manier om een boodschap over te brengen. Om meer over je merk of product te vertellen kan een interview een mooie kans zijn. Om mensen te overtuigen werkt een testimonial, een aanbeveling of een ‘how to’ heel goed. Kijk welke vorm of middel het beste past bij je boodschap, doelsteling en je doelgroep. Om bijvoorbeeld emailadressen te verzamelen kun je iets weggeven, denk aan een gratis webinar of ebook.
Bepaal welke kanalen je in gaat zetten om je content te verspreiden
Als je dan sterke content hebt gemaakt, geschreven voor je doelgroep en met mooie visuals erbij, dan is het zaak om deze content onder de aandacht van je doelgroep te brengen. Je zet het artikel op je website en plaatst het door op social media. Ook email is nog steeds zeer geschikt om content onder de aandacht te brengen. Om een keuze te maken welke social media het meest relevant zijn moet je weten waar je doelgroep zich bevindt. Facebook is nog steeds het platform met de meeste gebruikers, maar onder jongeren is Snapchat en Instagram mateloos populair. Newcom doet ieder jaar onderzoek naar social media gebruik, zie www.newcom.nl.
Een goede SEO strategie helpt uiteraard ook, als mensen op zoek zijn naar of vragen hebben over een onderwerp waarover je content hebt gemaakt helpt het als zoekmachines jouw content makkelijk kunnen vinden. Zie daarover mee in Hoe kun je betere resultaten in Google krijgen?.
Maak een contentkalender en bepaal de workflow
Heel vaak zie je dat men heel enthousiast begint aan het maken van content, maar dat dit na verloop van tijd verslapt. En dat is zonde! Bezint eer ge begint. Besef dat het een kwestie van lange adem is als je met content je doelen wilt bereiken. Zorg ervoor dat je zelf echt enthousiast bent over de content die je wilt gaan maken, dat maakt de kans op succes al groter. En maak een contentkalender, zodat je structuur aanbrengt aan de werkzaamheden. Wellicht kun je ook taken uitbesteden aan anderen. Bepaal wat voor jezelf haalbaar is. Voor een nieuwssite kom je er niet met 1 keer per dag nieuws brengen. Meerdere keren per week kan voor een ander doel weer prima werken. Probeer in elk geval wel minimaal 1 keer per week, en liefst dus wat vaker, om content te plaatsen. Dat hoeft niet iedere keer een heel artikel te zijn, maar kan ook eenvoudige post op social media te zijn. Een langer artikel kun je bijvoorbeeld ‘opknippen’ in meerdere onderwerpen waar je een post van maakt. Zo kun je door slim te zijn toch regelmatig onder de aandacht komen.
Een contentkalender helpt om structuur aan te brengen, maar helpt ook met ideeën. Niet alles hoeft even origineel, zo kan de begin van de lente bijvoorbeeld voor veel bedrijven een aardig haakje zijn om eigen content te maken. Maar ook algemene feestdagen, de verjaardag van je bedrijf, een beurs over je vakgebied, et cetera. Een contentkalender kun je heel simpel maken in Excel of Numbers, met in de linkerkolom de data en in de rijen de onderwerpen die je kunt gebruiken. Mocht je met meerdere mensen de content maken dan kun je ook de personen al toevoegen die de specifieke content voor die dag op zich gaat nemen.
Bepaal de succesfactoren en hoe je deze gaat meten
Je bent begonnen met het bepalen van doelen, en hoe concreter dit wordt gekwantificeerd, hoe beter je inzicht hebt in het resultaat. Bij het doel ‘meer traffic naar de site’ kun je streven naar een verdubbeling van het aantal bezoekers, hieruit komt een bepaald getal. Als je meer aan branding wilt doen kan het een doel zijn om te proberen om mensen meer content tot zich te laten nemen (meer pagina’s per bezoek bijvoorbeeld) of een langere tijd op je site te laten doorbrengen. Google Analytics, de gratis analyse tool van Google, wordt hiervoor het meeste gebruikt. Uiteraard kun je ook andere tools gebruiken, maar Google Analytics is een handig vertrekpunt. Houdt er wel rekening mee dat de GDPR wet vereist dat je transparant bent over het gebruik. Om Google Analytics (of een andere tool) te kunnen gebruiken moet je namelijk trackingcodes op de verschillende pagina’s van je website plaatsen, zodat het gedrag van je bezoekers in kaart kan worde gebracht. Dit gebeurt wel anoniem, maar de wet vereist wel dat je je bezoekers op de hoogte stelt van alle data die je opslaat. Verder moet je zorgen en aangeven dat je een bewerkersovereenkomst met Google hebt gesloten, IP-adressen hebt geanonimiseerd, de functie ‘gegevens delen’ hebt uitgezet en dit ook hebt gedaan met de functie ‘Gegevens verzamelen voor advertentiefuncties’.
Voor het gebruik van Google Analytics heeft Google een handige handleiding op support.google.com/analytics.