Social media

Social media worden heel veel gebruikt, zowel door particuliere personen als door bedrijven. Mensen gebruiken dit om contact te hebben met hun vrienden en/of familie of om mensen die ze interessant vinden om te volgen, vaak bekende mensen. Vrijwel geen enkele consument zit primair op social media vanwege de communicatie vanuit bedrijven, maar toch kun je social media heel goed gebruiken om als bedrijf onder de aandacht te komen bij je doelgroep. Dan moet je het wel op de juiste manier doen. Hoe je dat aanpakt kun je in dit artikel lezen.
Om je eigen bedrijf onder de aandacht te brengen is het belangrijk om te weten wat je doelgroep gebruikt. Facebook is nog steeds het grootste platform om mensen te bereiken, maar er zijn nog veel meer mogelijkheden. Jongeren bereik je bijvoorbeeld juist weer goed op Snapchat, Instagram en YouTube. Op social media kun je zelf berichten posten of foto’s of video’s plaatsen, en bij diverse platforms kun je ook advertenties inkopen.
Instagram is een razend populair social media kanaal, met een miljard gebruikers wereldwijd en meer dan 5 miljoen gebruikers in Nederland. Waarvan er meer dan 3 miljoen dagelijks actief zijn. Daar waar Facebook vorig jaar het totale aantal gebruikers zag teruglopen blijft Instagram groeien. Onder jongeren (15-19 jarigen) is het in dagelijks gebruik zelfs Facebook voorbij.
Instagram leent zich zeer goed om onder de aandacht van je doelgroep te komen, zeker wanneer je doelgroep tot zo’n 65 jaar is. Op Instagram delen mensen hun foto’s, video’s en verhalen. Een mooie kans om jezelf of je bedrijf te presenteren dus. Op Instagram is interactie, net als op Facebook, wel heel belangrijk. Dus als je eraan begint zul je wel regelmatig actief moeten zijn.
Pinterest heeft in Nederland zo’n 3,5 miljoen gebruikers, wereldwijd zijn dat er zo’n 350 miljoen. Gebruikers zijn voornamelijk vrouwen van 20-64, met 20-39 als meest actieve groep.
Mensen zoeken op Pinterest naar inspiratie. Niet zozeer om te verbinden met anderen, in dat opzicht is het niet echt een social medium. Pinners zijn op zoek naar inspiratie, informatie, ideeën of oplossingen. Ze zijn ook kopers, zo’n 80% koopt wel eens iets vanwege Pinterest.
LinkedIn is het grootste zakelijke netwerk met 4,7 miljoen gebruikers in Nederland. Vooral mannen en vrouwen tussen de 20 en 64 jaar zijn er actief.
LinkedIn is het netwerk. LinkedIn is een echt zakelijk netwerk, en is daarmee uitermate geschikt om je als bedrijf te profileren in de zakelijke markt. Gebruik het ook op die manier, met wat je post en hoe je de interactie aangaat.