Gids Online Marketing
  • Home
  • Website optimalisatie
  • Content marketing
  • Zoekmachine marketing
  • Social media
  • Display advertising
  • Email marketing
  • Affiliate marketing

Email marketing

brievenbussen emailmarketing

Het inzetten van emailmarketing

Emailmarketing kan een zeer effectieve manier van marketing zijn, omdat je direct contact met klanten en potentiële klanten kunt leggen, en dat ook nog tegen relatief lage kosten.

Emailmarketing kan ingezet worden om:

  • Verkeer naar de site te realiseren
  • Conversie te realiseren
  • Band met je klant te versterken
  • Nieuwe produkten onder de aandacht te brengen
  • Interactie aan te gaan

Je kunt in een keer een hele grote groep mensen een mail sturen. Voor een effectief contact is het wel zeer belangrijk dat een ieder persoonlijk wordt aangesproken en relevante content ontvangt. De content dient dus afgestemd te worden op de ontvanger en timing is tevens van groot belang. Dit betekent dat je inzicht moet hebben in de wensen van je klant en na moet denken hoe je met emailmarketing aan deze behoeften kunt voldoen.

Toch maar geen email marketing?

Met iedere week een standaard nieuwsbrief naar je gehele database sturen benut je email marketing verre van optimaal. De kans dat je met deze nieuwsbrief relevant bent voor zowel je meest trouwe klant als de potentiële klant die een eerste nieuwsbrief van je ontvangt is niet zo groot. Sowieso is het maar de vraag of de mail wel geopend wordt als de mail, en daarmee waarschijnlijk ook de onderwerpregel, te algemeen is. Dus als je niet bereid bent moeite te doen om relevant voor de ontvanger te zijn, is het wellicht zonde van de moeite om een emailbestand op te bouwen en emails te versturen.

Waarom wel emails versturen?

duim omhoogAls je echter bereid bent je te verdiepen in de behoefte van verschillende doelgroepen en daarop content af te stemmen kan email marketing buitengewoon effectief zijn. En de kosten van het versturen van emails zijn relatief laag. Je moet beginnen met het opbouwen van een emaildatabase, hoe je dit kunt aanpakken staat in Emailadressen verzamelen, hoe doe je dat?

Klik hier door voor een stappenplan voor een goede emailmarketing strategie.

Emailadressen verzamelen, hoe doe je dat?

Een emaildatabase opbouwen: houd je aan de wet

mail box voor emailAllereerst dien je e-mailadressen te verzamelen voor je met emailmarketing kunt beginnen. Let op: er is een strikte wettelijke regelgeving, als je je daar niet aan houdt kun je een fikse boete oplopen. We beginnen met deze wetgeving, naleving is zeer belangrijk. En laten we eerlijk zijn, dan hebben we deze saaie kost ook maar gehad. Daarna tips hoe je je emaildatabase kunt opbouwen en vergroten.

Lees meer: Emailadressen verzamelen, hoe doe je dat?

Stappenplan emailmarketing

Als je de volgende stappen doorloopt zul je zien dat je al vrij snel een effectieve emailstrategie kunt hebben draaien. Er zijn wel een aantal zaken waar je op moet letten.stappenplan emailmarketing

Doelstelling

Je zult voor jezelf helder moeten hebben wat het doel van het versturen van emails is.

Bij voorkeur formuleer je je doelstelling SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) zodat je gerichter te werk gaat en achteraf weet of de actie succesvol was. Bijvoorbeeld: na een half jaar het aantal landingen op een specifieke landingpagina met 15% verhogen.

De W vragen kunnen helpen om een en ander specifieker te maken:

  • Wie is de ontvanger
  • Wat is de boodschap
  • Welke produkten produkten worden gecommuniceerd
  • Waar haal je de content vandaan
  • Wanneer wordt de email verstuurd
  • Waarom is dit bericht interessant voor de ontvanger

    Lees meer: Stappenplan emailmarketing

Verfijn je emailmarketing door gebruik van data

Het afstemmen van emails op de behoeften van je doelgroepen

Hoe meer je weet van degene naar wie je de mail wilt versturen hoe gerichter je degene aan kunt spreken en hoe groter de kans op succes. Breng dus zoveel mogelijke relevante data in kaart en stem de email af op de behoefte van de ontvanger. Gelukkig kun je met marketing automation dit proces automatiseren. Emailmarketing software met marketing automation verstuurt berichten op basis van een vooraf ingesteld schema, aangepast op het stadium van de klantreis. Ofwel: individuele bezoekersacties worden vertaald naar gepersonaliseerde e-mails, rekening houdend met de customer journey-fase waarin de bezoeker zich op dat moment bevindt.brievenbus emailmarketing

Denk aan:

  • Introductie mail bij nieuwe inschrijvingen op je email nieuwsbrief
  • Felicitatiemail op iemands verjaardag, al dan niet met een klein presentje (korting, gratis verzending)
  • Als je een webshop hebt kun je een bedank mail sturen wanneer iemand voor de eerste keer bij je koopt – ook weer al dan niet met een speciale actie
  • Een speciale mail naar je meest loyale klanten – met een speciale actie of gratis download
  • Een ‘we missen je mail ‘ als iemand lange tijd geen actie heeft ondernomen
  • Stuur een mail als iemand nog produkten in zijn winkelmandje heeft. Wees extra voorzichtig met je tone of voice, een dergelijke mail kan gemakkelijk als irritant beschouwd worden

Uiteraard moet je wel de koppeling tussen het emailprogramma en je website maken om de data te verzamelen waarop je je emails baseert.

Lees meer: Verfijn je emailmarketing door gebruik van data

Tips voor creatie bij emailmarketing

Waar moet je op letten bij het opmaken van je email?

De inhoud van je mails kun je het beste afstemmen op wat je weet van je klant – zijn behoefte, vragen, problemen. Wat relevant is dien je per keer te bekijken. Een paar algemene tips:brievenbus emailmarketing

  • De meest eenvoudige manier van personaliseren is het gebruik van merge-velden in je marketingcontent. Bijvoorbeeld het gebruik van een voornaam in de onderwerpregel van je e-mail, een gepersonaliseerd tekstelement in een e-mail of de aanhef op een landingspagina. Dat is een simpele, doch effectieve, eerste stap. De volgende stap is het gebruik van dynamische content. Hierbij wordt niet alleen een veld, maar een heel contentblok geïndividualiseerd: gepersonaliseerde afbeeldingen, links, buttons, calls-to-action. Dynamische content implementeer je met van te voren bedachte regels en criteria.
  • Interactie in de mail. Een simpel voorbeeld van interactie is het vragen om feedback, bijvoorbeeld middels een gezichtje of duimpje onderin de e-mail waarop geklikt kan worden om aan te geven of de mail wel/niet interessant bevonden werd.
  • Een interessante trend is de mogelijkheid om direct te handelen in een e-mail. Denk dan aan een knop die niet doorstuurt naar de website, maar waar de actie in de mail plaatsvindt. Bijvoorbeeld een knop waardoor je direct een social media-vriendschap kunt bevestigen vanuit je inbox, zonder je e-mail te openen en je inbox te verlaten.
  • Je kunt video in de email opnemen, en deze kan heel interactief. Denk bijvoorbeeld aan het klikken op specifieke produkten in een video. Zie je een filmpje waarin een gave tas wordt getoond? Je klikt erop, en wordt meteen doorgestuurd naar het product.

Lees meer: Tips voor creatie bij emailmarketing

Meer over dit onderwerp

  • Tips voor creatie bij emailmarketing
  • Verfijn je emailmarketing door gebruik van data
  • Stappenplan emailmarketing
  • Emailadressen verzamelen, hoe doe je dat?
  • Het inzetten van emailmarketing
  • Author Login
  • Over ons
  • Privacy statement
  • Disclaimer
  • Contact
Copyright © 2025 Gids Online Marketing. Alle rechten voorbehouden.