Gids Online Marketing
  • Home
  • Website optimalisatie
  • Content marketing
  • Zoekmachine marketing
  • Social media
  • Display advertising
  • Email marketing
  • Affiliate marketing

Zoekmachine marketing

Google zoekmachinemarketing

Hoe krijg je meer verkeer op je website van zoekmachines?

Er zijn verschillende manieren om verkeer naar je website te krijgen. Dat zoekmachines daarin een hele belangrijke rol spelen zal geen verrassing zijn. Er zijn twee vormen te onderscheiden: organisch verkeer en ingekocht verkeer. Organisch verkeer is het resultaat dat zoekmachines geven op de zoekwoord(en) waarop is gezocht. Dit organische verkeer kun je verbeteren door zoekmachine optimalisatie. Hiervoor moet je je website technisch goed op orde hebben en het helpt om relevante en actuele content op je website te hebben. Om je website technisch goed op orde te hebben moet je wel op een aantal zaken letten. En om goed gevonden te blijven worden door Google is het actueel houden van je site belangrijk. 

Toch maar geen aandacht aan zoekmachine optimalisatie besteden?

Zeker als je heel veel concurrentie hebt, van grote partijen, kan het zeer lastig zijn om organisch op de eerste pagina van de zoekresultaten van de zoekmachines te komen. Het zou dan een overweging kunnen zijn om niet eindeloos te proberen deze concurrentie te slim af te zijn, maar op andere manieren bezoekers naar je website te trekken.

Waarom is het toch belangrijk aan zoekmachine optimalisatie te doen?

duim omhoogOok als je het niet lukt om te winnen van je concurrenten door met een goed geoptimaliseerde website bovenaan de resultaten te komen, is het van belang dat je website technisch geoptimaliseerd is en dat je content aansluit bij de zoektocht van je potentiële bezoekers. Resultaten op zoekopdrachten zijn altijd een momentopname, dus het kan zijn dat je na verloop van tijd betere resultaten gaat behalen, bijvoorbeeld omdat je content relevanter wordt. Ook kan het zijn dat je op bepaalde zoekwoorden of zoekwoordcombinatie wel goede scores haalt. Dus volg de tips die we je geven in zoekmachine optimalisatie en zorg dat je basis in elk geval op orde is.

Lees meer: Hoe krijg je meer verkeer op je website van zoekmachines?

Hoe kun je betere resultaten in Google krijgen?

Als iemand de vraag stelt hoe zijn website beter door Google gevonden kan worden dan gaat het over organisch verkeer. Omdat het marktaandeel van Google in Nederland zo ontzettend groot is wordt er vaak over Google gesproken, en worden anderen, als Bing en Yahoo niet benoemd. Aangezien Google zo groot is, zal het voor jou prima werken om vooral op deze zoekmachine te focussen.spider

Zoekmachines speuren voortdurend het internet af om websites te indexeren (crawlen door robots). Als een website relevant is voor een zoekopdracht wordt deze getoond. Als je website relevant is en technisch goed is ingericht kun je hoog in de lijst met resultaten komen. We hebben daarmee ook de belangrijkste voorwaarden voor succes te pakken: relevante content voor de bezoeker en technisch een goede site om door Google gewaardeerd te worden. Google is inmiddels zo geavanceerd dat het van teksten kan bepalen of het relevante content is, met alleen een opsomming van belangrijke zoekwoorden kom je er niet. Schrijf dus altijd om relevant te zijn voor je bezoeker. Wel is het verstandig om te weten welke zoekwoorden belangrijk zijn voor je bezoeker, en waarop wordt gezocht. Want het is wel noodzaak om rekening te houden met deze zoekwoorden, omdat hierop in de zoekmachines wordt gezocht. In zoekwoordenonderzoek doen lees je tips over hoe je op zoek kunt gaan naar relevante zoekwoorden.

Lees meer: Hoe kun je betere resultaten in Google krijgen?

Betaalde advertenties in zoekmachines

Veel van je websiteverkeer komt van zoekmachines. Als je site technisch optimaal is ingericht en je content is relevant dan heb je kans op veel organisch verkeer. Tips om je website te optimaliseren vind je in zoekmachine optimalisatie. Meestal lukt het niet om met alle relevante pagina’s een hoge score in de zoekmachines te halen en zoekwoorden inkopen is dan een goed idee. Voordeel is ook dat je advertentieteksten plaatst, waarbij de tekst zelf kunt bepalen en je kunt de landingspagina zelf bepalen.

Omdat Google in Nederland verreweg de belangrijkste partij op het gebied van zoeken is beperken we ons hier tot het inkopen van zoekwoorden bij Google. Hiervoor wordt Google Ads (voorheen Adwords) gebruikt.Google Adwords

Het idee is simpel: je kiest relevante woorden en/of combinaties van woorden en je geeft een maximale prijs die je bereid bent te betalen wanneer bij zo’n woord of woordcombinatie op jouw advertentie wordt geklikt. Je betaalt namelijk per klik, een CPC = Cost per Click. Google Ads werkt met een veilingsysteem, dus er kunnen concurrenten zijn die op diezelfde woorden/woordcombinaties bieden. Wie er wint is afhankelijk van twee factoren: de maximale prijs die je bereid bent te betalen en je kwaliteitsscore. Je kwaliteitsscore is afhankelijk van hoe relevant je bent voor bezoekers. Als veel mensen op jouw advertentie klikken ben je blijkbaar relevant, en krijg je een hogere kwaliteitsscore. Het kan dan zijn dat je met een lagere bieding van je CPC toch de veiling wint door een hogere kwaliteitsscore.

Lees meer: Betaalde advertenties in zoekmachines

Welke zoekwoorden moet ik gebruiken?

Omdat veel verkeer van zoekmachines zal komen is het juiste gebruik van zoekwoorden van groot belang. Dit geldt zowel voor organisch verkeer, als voor betaald verkeer. Het is daarom goed om te beginnen met zoekwoorden onderzoek, zodat je hier zowel rekening mee kunt houden in het schrijven van content, als bij het inkopen van advertenties bij Google op zoekwoorden.krijtbord zoekwoorden

Hoe kom je aan een lijst met relevante zoekwoorden?

Uiteraard weet je zelf vanuit je eigen dienst/product welke zoekwoorden relevant zijn. En met een beetje brainstormen kom je zelf ook ver met het toevoegen van zoekwoorden. Maar het is ook goed om wat meer onderzoek te doen, want het zal je waarschijnlijk verrassen hoe anderen zoeken. Houd er overigens ook rekening mee dat zowel zoekgedrag als zoekresultaten op desktop en mobile van elkaar kunnen verschillen. 

Lees meer: Welke zoekwoorden moet ik gebruiken?

Meer over dit onderwerp

  • Hoe krijg je meer verkeer op je website van zoekmachines?
  • Hoe kun je betere resultaten in Google krijgen?
  • Betaalde advertenties in zoekmachines
  • Welke zoekwoorden moet ik gebruiken?
  • Author Login
  • Over ons
  • Privacy statement
  • Disclaimer
  • Contact
Copyright © 2025 Gids Online Marketing. Alle rechten voorbehouden.