Content

Je hebt nagedacht over pakkende teksten, je hebt goede foto’s geselecteerd, je website voldoet aan de voorwaarden voor een goede website, kortom; je bent tevreden over je site. Niets meer aan doen, je kunt achterover leunen. Dat kan. Maar het kan beter! Namelijk door een goede contentstrategie toe te passen. Met een juiste contentstrategie heb je twee voordelen:
Door relevante content aan je bezoekers te bieden zet je jezelf als expert neer. Je bezoekers zullen in je geloven en dat vergroot de kans dat ze je diensten/produkten af willen nemen. En als je regelmatig relevante content plaatst gaat Google je meer waarderen. En dat betekent dat je vindbaarheid beter wordt. En dat betekent weer meer bezoekers.
Wel alvast een waarschuwing: contentstrategie vergt een lange termijn aanpak waar je op minimaal wekelijkse basis tijd in moet stoppen. Dit moet je volhouden, ook als je niet direct resultaat van je inspanningen ziet. Hoe vaak zie je niet dat mensen enthousiast beginnen met bloggen, maar dat na verloop van tijd de klad er in komt? Zonde!
Toch maar geen contentmarketing?
Om succesvol zijn met content moet je dus wel uithoudingsvermogen hebben. Anders kun je er inderdaad beter niet aan beginnen.
Waarom toch beginnen met contentmarketing?
Als het je lukt om regelmatig goede, dat wil zeggen relevante, content te plaatsen dan draagt dat bij aan het succes van je website. Niet alleen meer verkeer, maar ook relevant verkeer. En als je content maakt, of dat nu artikelen zijn, infographics of bijvoorbeeld video's zijn, over iets waar je zelf echt enthousiast over bent, dan moet het toch lukken? Ga je ervoor? In Stappenplan voor succesvolle content allerlei tips voor een succesvolle aanpak.
Advies over contentmarketing nodig?
Wil je graag met iemand sparren over je content strategie? Neem contact met ons en we maken een afspraak, bijvoorbeeld voor een telefonisch consult. Vul ons contactformulier in!
Er zijn een aantal belangrijke stappen die je moet zetten om tot een goede contentstrategie te komen. Allereerst dien je te bepalen waarom je eigenlijk content wilt gaan maken.
Bepaal het doel van je content
Er kunnen diverse redenen voor zijn, denk aan:
- meer verkeer naar je website genereren
- merkbekendheid vergroten
- autoriteit opbouwen binnen jouw niche
- relatie onderhouden met je huidige klanten
- beter vindbaar worden in de zoekmachines
- meer leads genereren
- imago verbeteren
Pas als je weet wat je doelstellingen zijn kun je de content daar optimaal op afstemmen. Er kunnen subdoelstellingen zijn, en per doelgroep kan het verschillen. Bijvoorbeeld omdat mensen zich in verschillende fasen in de verkoopfunnel bevinden.
Maak je doelen zo concreet mogelijk, zodat je ook in de gaten kunt houden of je je doelen behaald. Meer daar over in de laatste stap: succesfactoren bepalen en meetbaar maken. Maar allereerst dus bepalen wat je met je content wilt bereiken.
Content marketing krijgt erg veel aandacht en er zijn vele boeken over geschreven. Als je meer wilt lezen over content marketing raden we je de volgende boeken aan:
Joe Pulizzi - Epic Content Marketing:
How to Tell a Different Story, Break Through the Clutter, and Win More Customers by Marketing Less
Joe Pulizzi wordt gezien als de godfather van de content marketing is en met zijn populaire boek Epic Content Marketing maakt hij duidelijk hoe belangrijk content marketing voor organisaties is. Pulizzi’s denkwijze is: als jouw content zou verdwijnen en niemand mist het, dan had je het niet hoeven maken. Het boek helpt je om je strategie te bepalen en is ook zeer boeiend om te lezen door alle relevante voorbeelden. Het is daarmee zowel zeer inspirerend als praktisch toepasbaar. Wil je dit boek bestellen? Dat kan heel snel bij bol.com:
Antal de Way – Content, zuurstof voor je klanten
Een zeer compleet boek over content marketing, je kunt het als handboek zien. Er wordt duidelijk uitgelegd wat de werking van content marketing is. Met het content canvas wordt een zeer praktisch bruikbare manier gegeven om met content marketing aan de slag te gaan. het boek is zeer volledig, de Way gaat flink de diepte in en geeft handige lijstjes om te gebruiken. Ook worden er veel voorbeelden gegeven ter inspiratie.
John Verhoeven – wat en hoe van content strategie
Verhoeven schreef een handig boek voor zowel de beginnende als de gevorderde contentstrateeg. Het biedt theoretisch inzicht en heeft vooral ook veel praktisch nut. Hij legt uit wat het belang is van een goede contentstrategie en heeft het over drie perspectieven die belangrijk zijn wanneer je naar je content kijkt:
- De oplossing. Dit gaat over de oplossing die jouw produkten of diensten bieden, dus de productgerichte content. Verhoeven noemt dit de basis.
- De vraag. Dit gaat over de vragen vanuit de samenleving. Die vragen liggen aan de basis van de oplossingen die jij biedt, maar zijn waarschijnlijk veel bredere maatschappelijke vragen dan jouw oplossing
- De behoefte. Welke fundamentele behoeften willen mensen bevredigd zien?
Vervolgens heeft Verhoeven een praktisch raamwerk voor inhoud en vorm; content canvas. Daarin onderscheidt hij story telling (inhoud) en story tooling (vorm en interactie). Hiermee kun je direct aan de slag met contentmarketing voor jouw organisatie. Dit is toepasbaar voor commerciële bedrijven, groot en klein, maar ook voor non-profit organisatie.