Content marketing krijgt erg veel aandacht en er zijn vele boeken over geschreven. Als je meer wilt lezen over content marketing raden we je de volgende boeken aan:
Joe Pulizzi - Epic Content Marketing:
How to Tell a Different Story, Break Through the Clutter, and Win More Customers by Marketing Less
Joe Pulizzi wordt gezien als de godfather van de content marketing is en met zijn populaire boek Epic Content Marketing maakt hij duidelijk hoe belangrijk content marketing voor organisaties is. Pulizzi’s denkwijze is: als jouw content zou verdwijnen en niemand mist het, dan had je het niet hoeven maken. Het boek helpt je om je strategie te bepalen en is ook zeer boeiend om te lezen door alle relevante voorbeelden. Het is daarmee zowel zeer inspirerend als praktisch toepasbaar. Wil je dit boek bestellen? Dat kan heel snel bij bol.com:
Antal de Way – Content, zuurstof voor je klanten
Een zeer compleet boek over content marketing, je kunt het als handboek zien. Er wordt duidelijk uitgelegd wat de werking van content marketing is. Met het content canvas wordt een zeer praktisch bruikbare manier gegeven om met content marketing aan de slag te gaan. het boek is zeer volledig, de Way gaat flink de diepte in en geeft handige lijstjes om te gebruiken. Ook worden er veel voorbeelden gegeven ter inspiratie.
John Verhoeven – wat en hoe van content strategie
Verhoeven schreef een handig boek voor zowel de beginnende als de gevorderde contentstrateeg. Het biedt theoretisch inzicht en heeft vooral ook veel praktisch nut. Hij legt uit wat het belang is van een goede contentstrategie en heeft het over drie perspectieven die belangrijk zijn wanneer je naar je content kijkt:
- De oplossing. Dit gaat over de oplossing die jouw produkten of diensten bieden, dus de productgerichte content. Verhoeven noemt dit de basis.
- De vraag. Dit gaat over de vragen vanuit de samenleving. Die vragen liggen aan de basis van de oplossingen die jij biedt, maar zijn waarschijnlijk veel bredere maatschappelijke vragen dan jouw oplossing
- De behoefte. Welke fundamentele behoeften willen mensen bevredigd zien?
Vervolgens heeft Verhoeven een praktisch raamwerk voor inhoud en vorm; content canvas. Daarin onderscheidt hij story telling (inhoud) en story tooling (vorm en interactie). Hiermee kun je direct aan de slag met contentmarketing voor jouw organisatie. Dit is toepasbaar voor commerciële bedrijven, groot en klein, maar ook voor non-profit organisatie.