Programmatic advertising is een verzamelnaam van geautomatiseerd online advertentieruimte inkopen. Naast het Google Display Netwerk, zijn er nog andere opties.

Het Google Display Netwerk is een advertentienetwerk gebaseerd op programmatic advertising. Het bevat alle advertentieruimte van uitgevers die zijn aangesloten op Google AdSense. Je kunt daardoor bieden op de advertentieruimte van Google. Voor het targeten van je doelgroep gebruik je de data van Google.doelgroepgerichte targeting

Als je een geavanceerdere vorm van programmatic advertising wenst te gebruiken dan kun je gebruik maken van een systeem dat DSP heet, dit staat voor Demand Side Platform. Een DSP is een platform dat het mogelijk maakt om advertentieruimte in te kopen via verschillende ad exchanges (sytemen waarin advertentieruimte wordt verhandeld). Je kunt ook direct bij uitgevers inkopen door een directe deal met de uitgever te sluiten. Je hebt hiermee dus een veel groter bereik dan Google alleen. En je kunt van heel veel meer data gebruik maken.

Een DSP gaat wel met hogere kosten gepaard en is complexer in het gebruik (specialisten nodig) en is daarmee pas aan te raden bij het bestedingen van minimaal duizenden euro’s aan media per maand. Omdat het ook al goede mogelijkheden biedt is het Google Display Netwerk een goed startpunt voor de adverteerders met kleinere mediabudgetten.

Nog even de belangrijkste verschillen op een rij

  • Bereik: GDN bereikt alleen bezoekers van sites die op het netwerk zijn Google zijn aangesloten, een DSP heeft daarnaast nog heel veel extra aanbieders.
  • Inkopen van advertenties: Doordat je met een DSP van meerdere exchanges gebruik kunt maken en omdat je directe deals met mediapartijen kunt sluiten heb je meer kans om de juiste advertenties tegen de juiste prijs te kopen dan bij GDN.
  • Targetingmogelijkheden: GDN biedt zeer interessante targetingmogelijkheden, een DSP doet daar nog een schepje bovenop. Je kunt daar extra data inkopen, dat gaat wel tegen meerkosten.
  • Creatieve mogelijkheden: GDN ondersteunt allerlei typen banners, bijvoorbeeld ook video. Een DSP gaat ook hierin verder, op het gebied van rich media (geavanceerde creatie) kan er meer.

Kortom: een DSP biedt meer dan GDN, maar is complexer en kost meer. De vraag is of je hiervan ook gebruik gaat maken. Bij wat kleinere campagnes biedt GDN in de meeste gevallen alles wat je wenst, en is daarmee de beste optie.