Een tamelijk laagdrempelige manier van display advertenties inzetten is door gebruik te maken van Google Display Netwerk. Dit doe je in Adwords, de tool die ook gebruikt wordt voor het inkopen van zoekwoordenadvertenties (alleen tekstadvertenties). https://adwords.google.com/intl/nl_nl/home/how-it-works/display-ads/diverse schermen

Wat is Google Display Netwerk?

Het Google Display netwerk (GDN) heeft talloze websites aangesloten, die advertentieruimte aanbieden. Op deze sites kan jouw banner vertoond worden. Doordat het aanbod groot is, en Google altijd en voortdurend bezig is met het verzamelen van data kun je gebruik maken van veel targetingopties, om je campagne zo relevant mogelijk te laten zijn. Hoe meer je weet van je doelgroep hoe gerichter je kunt zijn.

GDN biedt diverse mogelijkheden om te targeten

Targeting op doelgroepen:

  • Affiniteit: met affiniteit selecteer je mensen met bepaalde interesse, gebaseerd op hun surfgedrag. Je kunt gebruik maken van aangepaste affiniteit door URL’s, apps, interesses of plaatsen toe te voegen
  • Remarketing: met een remarketing campagne toon je je banner aan mensen die eerder in aanraking zijn geweest met je bedrijf en vergelijkbare doelgroepen
  • Intentie: met ‘intentie’ selecteer je consumenten die actief naar producten zoeken, en dus een hogere kans op aankoopintentie maken.

Targeting op demografie:

doelgroep gezinBij targeting op demografische kenmerken kun je denken aan leeftijd, geslacht en ouderlijke status.

Targeting op content

Met targeting op content kun je aangeven waar je wilt dat je advertenties worden weergegeven op basis van de content van de site

  • Zoekwoorden – specifieke zoekwoorden opgeven
  • Onderwerpen – bepaalde onderwerpen selecteren
  • Plaatsingen, specifieke URL’s en/of apps toevoegen

Bij affinity geef je onderwerpen aan waarvoor de doelgroep interesse heeft, bijvoorbeeld of iemand in mode geïnteresseerd is. Je advertentie wordt dan alleen getoond aan personen met interesse in mode, maar dit kan best een nieuws- of weersite zijn. Bij content geef je aan bij wat voor soort content je wilt staan, stel bijvoorbeeld weer mode. Je advertentie wordt dan getoond bij modegerelateerde sites, dus sites met content over mode.

Gebruik targetingopties om zo dicht mogelijk bij je doelgroep te komen. Maar monitor ook goed de resultaten en test eens andere targetingopties. Zo kun je steeds meer leren bij welke doelgroep(en) je advertenties het meeste succes hebben.

Remarketing

Het Google Display Netwerk geeft je tevens de mogelijkheid bezoekers van je website te verleiden om naar je website terug te keren, met de inzet van remarketing. Je kunt je remarketing campagnes in het Google Display Netwerk opzetten aan de hand van samengestelde remarketing lijsten uit Google Analytics, of door een Google AdWords remarketing tag te implementeren.

Idealiter maak je onderscheid in doelgroepen die je site bezocht hebben.

Bijvoorbeeld:

  • Gebruikers die op je site geweest zijn, maar niet in de shop
  • Gebruikers die een of meerdere produkten in het winkelmandje hebben gelegd, maar niet gekocht
  • Kopers van 1 of meerdere artikelen.

Deze groepen toon je bij voorkeur verschillende advertenties ene leidt je naar verschillende landingpagina’s. Let wel, Google stelt als voorwaarde dat je voor remarketing in de afgelopen 30 dagen minimaal 100 actieve gebruikers met je site of app hebben om advertenties in GDN te kunnen tonen. Voor inzet van Google Zoeken is dit zelfs 1000 actieve bezoekers/gebruikers.

Nog 2 tips voor de grotere webshops:

Indien je een webshop hebt met een productfeed en een substantieel aantal bezoekers dat maandelijks je webshop bezoekt dan is een dynamic ad een interessante optie. Hierbij laad je de bezochte produkten uit je webshop in de advertentie en toont deze aan de bezoeker in je remarketing strategie. Dit is een bewezen effectieve strategie, stel daarbij wel goed je groepen in. Als mensen het product gekocht hebben bijvoorbeeld is het niet wenselijk het product nog eens te tonen en ook niet als het uitverkocht is. Technisch is dit dus nog wel een flinke stap en qua produktiekosten is dit ook nog wel een behoorlijke investering.

De tweede tip is een nieuwe ontwikkeling van Google. Voor de grotere adverteerders biedt Google Smart Display Campagne, waarbij gebruik wordt gemaakt van machine learning. Dit is zeer interessant om te testen of een verdergaande automatisering voor effectievere en efficiëntere campagnes kan zorgen. Bij de Smart Display Campagne worden automatisch advertenties gegenereerd op basis van afbeeldingen, logo’s, advertentiekoppen en -beschrijvingen. Deze worden vervolgens met het juiste bod getoond aan de juiste doelgroep. De targeting van de Smart Display Campagne wordt dus volledig overgelaten aan Google, het enige wat je hoeft te doen is een doel-CPA instellen en het advertentiemateriaal te uploaden.Om hiervan gebruik te maken moet je echter al ten minste 50 conversies via Display of 100 conversies via Search te hebben behaald in de afgelopen 30 dagen, omdat er een minimale hoeveelheid data nodig is. Omdat dit voor de meesten die deze site bezoeken niet haalbaar zal zijn gaan we er hier niet verder op in.